Strangers gather around me to help me, pick up my scattered belongings. Ask if the should call for an ambulance. Me, no, going to a concert, can anyone help me find a taxi. A Swedish couple volunteer. Walk me slowly and carefully to a taxi station. Tack snälla. On my way to Berwaldhallen, enter in the nick of time. Ask the ticket taker if I have blood on my face. No. Enter, enter heaven.
Here is the review: I will translate parts later in the day, still early here in Linköping.
Både fräckt och sprudlande när
Barbara Hannigan står på pulten
SÖNDAG 8 MARS 2020
”Pulcinella”
Musik
av Aaron Copland, Joseph Haydn, Igor Stravinsky
Solister:
Marta Swiderska, James Way, Antoin Herrera-Lopez Kessel. Sveriges Radios
Symfoniorkester. Dirigent: Barbara Hannigan. Berwaldhallen
Betyg: 5. Numera undviker jag ordet ”spirituell”. Inte
för att jag ogillar det, tvärtom! Men i dag kan det dessvärre missförstås som
”andlig”. Denna dess engelska betydelse är det sista som passar för den kvicka
och fyndiga konsert som Barbara Hannigan presenterade i Berwaldhallen.
Haydns symfoni nr 90 och Stravinskys
”Pulcinella” hör nämligen till musikhistoriens mest spirituella skapelser. I
Hannigans händer och med Radiosymfonikernas alerta gestaltning blev det en av
de mest sprudlande konserterna i Stockholm på länge.
Det var också en uppvisning av virtuost blås.
Redan i öppningsnumret – Aaron Coplands 1920-talistiska ”Music for the Theatre”
– bröt Dag Henrikssons fräcka klarinett igenom som ett eko av en välkänd blå
rapsodi. Undrar vem som kom först: Copland eller Gershwin? Bägge kom att
definiera en amerikanskhet i musik; Copland med mindre jazz än europeisk
tradition i bagaget. Som här i ett elegiskt solo för engelskt horn med
återklang ur Dvoraks ”Nya världen”.
Joseph Haydn komponerade sin nittionde
symfoni år 1788 för en parisisk elitorkester som, föga förvånande, upphörde
året därpå. Och franska revolutionen hade nog knappast det sinne för humor som
Haydn demonstrerade i symfonins final. En blåsning som fungerade klockrent även
på 2020 års publik! För det rungande C-dur som utlöste våra applåder var alls
icke slutackordet – utan följdes av en fortsättning i Dess-dur. Humorteamet
Haydn-Hannigan fick oss dessutom att gå på det en gång till…
Efter detta utsökta samspel fortsatte Barbara
Hannigan att utmana Radiosymfonikernas solistiska bril- jans i Igor Stravinskys
ljuvligt spralliga ”Pulcinella” – här i den kompletta versionen med
sångsolister från 1919. Ett helt epokgörande balettverk som med Picassos dekor
angav tonen för den neoklassicism som skulle prägla konstmusiken i decennier.
Stravinsky hade tittat tillbaka till 1700-talet bara för att, som han sade, få
se sig själv i spegeln.
Camilla Lundberg Dagens Nyheter
No comments:
Post a Comment