Friday, January 15, 2010

Allt om muslimer i det långa landet

TGIF så bara ett litet inlägg för att hänvisa en tänkbar läsare till en som vet "Allt om muslimer i det långa landet".
http://inlanning.blogspot.com. Jag upptäckte hennes blogg då jag läste om 10 muslimer i Svenska Dagbladet. Hon har en fot i tre olika länder (kanske fler) och det innebär att hon har tre fötter. Länderna är Pakistan, Sverige, och Kanada.

Det pågår i Sverige just nu en sorts debatt om Who Speaks for Islam (jag skriver titeln till den bok som hittills finns bara på engelska). I Sverige verkar det som om olika regeringar lyssnar bara på självutvalda representanter som Dilsa Demirbag-Sten döpt i debatt artikeln i DN 10/1 Skäggiga män (jag fixar bättre senare). Dokumentär filmaren Evin Rubar erbjöd en suverän film som gav fyra sådana chansen att "put their feet in their mouths" (vet inte vad uttrycket heter på svenska. Men SVT tagit bort.

Sådana som bloggaren inlanning (som är muslim) och jag som inte är muslim vill försöka förklara för den stora gruppen som anser att muslimer är en homogen grupp att de har fel. Det är poängen med boken Who Speaks for Islam: What One Billion Muslims Think. Boken publicerades i USA där det finns många muslimer som talar ut som inte tänker som dem skäggiga gubbarna. Och inlanning kan säkert berätta eftersom hon är kanadensare att det finns kvinnor i Kanada som tänker fritt om Islam - fråga henne.

Jag tror att vi vill bara säga till var och en - försök hitta två muslimer som du kan prata med och bara försöka lyssna på dem och hoppas att dem kan lyssna på dig. Bara fråga dem - vad är några viktiga delar av ditt identitet?

Try it? Now TGIF som betyder Thank God Its Friday which translates into - enjoy yourself as I am writing this at 21.28 in Sweden where det är fortfarande skäggiga gubbar som media, regeringar (pluralis), och tidningar anser Speak for Islam. Om du säger så till mig säger jag tillbaka, Genenoni, genenoni!

Have a good one!

5 comments:

  1. Skall försöka få tag på boken.

    Men så länge: Har du någon egen åsikt om vad som är "en muslim". Någonting måste väl förena för annars betyder "muslim" ju ingenting och därmed är alla eller ingen muslim. Ett meningslöst begrepp.

    ReplyDelete
  2. Wide som sagt jag skall börja fråga individer en i taget - ställer frågor 1) Är du muslim? 2) Om du är född muslim men säger dig inte tro är du fortfarande muslim osv.

    ReplyDelete
  3. Wide - boken är svårtillgänglig. Lättare att bara titta på den OnLine USA undersökning. Återkommer med URL men inte nu.

    ReplyDelete
  4. http://www.nytimes.com/2009/03/02/us/02muslims.html
    är URL till New York Times story om rapport om muslimer i USA. Men där finns ingen länk till Gallup och en sökning hos Gallup i dag leder ingenstans. konstigt. Det räcker tills vidare med NY Times anser jag.

    ReplyDelete
  5. Jag är en student (15 år, jag sa tidigare) och jag har två muslimer väninnor. Den båda av dem är stolt över att vara muslim.

    Den första bära en hijab med konservativa kläder och hon säger att hon älskar Allah. Också är hon liberal (med flera konservativa åktisktor) och mycket intelligent.

    Den andra bära inte en hijab, men hon bära mycket konservativa kläder (with a shawl, though I don't know how to say that in Swedish). Hon studera bra och är hon intelligent, men hon vill gifta en man och ha flera barn.

    De är olika, men de älskar mycket deras religion.

    ReplyDelete