Monday, January 25, 2010

Vi är bara - eller först och främst - människor/individer

Klockan är bara 6:23 på en mörk - what else is new - måndag morgon i det långa landet och jag har just läst en sådan fascinerande blandning av mejl och Facebook från 6 INDIVIDER att jag skriver några meningar medan jag väntar ringa en av mina döttrar. Jag skriver i fall Wide kollar bloggen innan jag hinner skriver något seriös.

Wide vi kan ej kommunicera via inlännings blogg som heter inlanning i html världen eftersom hon är på väg till Bangladesh och sannolikt har inte tid att kolla vad vi skriver där. Men jag gick tillbaka till boken Who Speaks for Islam och sedan till motsvarande OnLine bok som handlar om muslimer i USA för att se om forskarna vid Gallup Institute USA hade förklarat var gränsen gick när de valde "muslimer" som skulle intervjuas.

Så långt jag kan se har de inte förklarat men ett par intressanta fakta dök upp. I USA är muslimer genomsnittligt bättre utbildade än den genomsnittliga amerikansk medborgare. Det var nummer 1. Nummer två, de har högre inkomst än "the average". Never in Sweden, det är jag säker på.

Varför skulle du eller jag eller någon bry sig om någon är 100% muslim (kristen, jude osv) ellet 25% eller vad? Jag skall fråga mina vänner. Men jag vet att inom vissa kretser - judiska och islamiska - får man inte lämna den religionen man är född i. Jag googlade lite efter "apostasy" och man snabbt hittar seriösa artiklar som visar vilket stort ämne det är.

För mig borde var och en läsa On Identity av Amin Malouuf och försöker leva som han lever. That's all for now.

jag anger min alternativa epost adress temporärt Lawrence.Lundgren@tele2.se

No comments:

Post a Comment